Slik går du deg selv i form

Har du også kost deg litt ekstra i julen? Etter romjulen så kjenner nok mange av oss at formen er dårlig og at buksa kanskje sitter litt for stramt.

Med et nytt år og nyvunnet motivasjon kan du endelig sette i gang nye gode vaner, men du er kanskje litt usikker på hvor du skal starte?

Det er ikke mye som skal til 

Januar er ofte startskuddet for nye og gode vaner, og det er ikke så mye som skal til. I år kan man kanskje tro det er mer vanskelig, og at dørstokkmila er ekstra lang da mange treningssenteret er stengt eller har et begrenset tilbud. Men fortvil ei. Det er heldigvis mye du kan gjøre selv, og se på det positive – du faller ikke fort i støttemedlemsfella og kan samtidig spare pengene til en ekstra god belønning. Kanskje et spa opphold etter 6 måneder hvis du er aktiv minst 3 ganger i uka? Å sette mål er viktig og ikke minst motiverende for god fremgang! 

Enkel utetrening 

Den enkleste formen for trening, og kanskje den beste måten å starte på når man er i dårlig form, er å gå tur. Å komme seg ut og trekke frisk luft vil hjelpe deg med å få opp motivasjonen. Helsedirektoratet anbefaler minimum 150 minutter aktivitet i løpet av uken. Det vil si at du kan gå 5 turer tilsvarende 30 minutter, eller 3 turer tilsvarende 50 minutter. Jo mer intensivt du går, jo bedre. 

Etter hvert som du kommer i bedre form, jo mer kan du utfordre deg. Å gå bakker vil gi en mer gunstig effekt enn å gå rette veier. Du vil også kjenne at du blir mer andpusten, noe som er et meget positivt signal om at det du gjør er riktig.  

Slik sikrer du deg på turen 

Nå som det også er ekstra glatt på stier og veier anbefaler vi at du sørger for gode sko når du er ute på tur, gjerne sko meg pigger for optimalt veigrep slik at du ikke risikerer å skli. Nå som solen også går ned tidlig vil det være gunstig å investere i gode reflekser, gjerne en refleksvest, slik at du synes godt på veiene. I følge statistikken skjer de fleste ulykker med bil og gående i opplyste strøk, og det anbefales derfor uansett om du skal gå der det er gatelys eller ei. 

Les mer om refleks i mørket her: https://enklereliv.no/se-og-bli-sett-i-hostmorket/ 

Les mer om piggsko og brodder her: https://enklereliv.no/ga-vinteren-trygt-i-mote-med-piggsko/