Derfor bør du gå oftere

GaitLine Bronze CL – Dark Navy/White

Blir det mye stillesitting i løpet av uka? I følge forskning kan det være lurt å legge inn flere gåturer i uka for å styrke både muskler og mental helse. 

Turer er bra for hjertet 

Ifølge en studie gjort av Lawrence Berkeley National Laboratory fant man at de som gikk turer regelmessig hadde like lav risiko for å utvikle høyt kolestrol, høyt blodtrykk og diabetes, som de som løp regelmessig. 

Mindre stress 

Å gå turer gir hjernen en velfortjent avkobling, samtidig som det stimulerer til økt produksjon av endorfiner, som gjør at man slapper mer av. Ifølge flere forskere, blant annet Gregory Bratman ved Stanford University i California, fant man at turer i naturen ga lavere blodgjennomstrømning i de deler av hjernen som er knyttet til bekymringer og tanker. 

Mer energi 

Dørstokkmila kan for mange være ekstra lang hvis man ikke har en aktiv livsstil fra før, men som regel vil man få en god belønning med mer energi etter en gåtur. Frisk luft gjør også godt i lungene og bidrar gjerne til å kvikne hodet. Nå som mange av oss jobber hjemmefra, er det kanskje enda viktigere å komme seg ut på en liten luftetur i løpet av dagen. 

Vektreduksjon 

De aller færreste av oss klarer å løpe langt hvis man plutselig har bestemt seg for å endre livsstil, det er heller ikke bra for kroppen å begynne for brått. I følge en artikkel på forskning.no vil det å gå være et godt alternativ for vekttap da man ikke risikerer noen skader, i tillegg til at det er en aktivitet man kan gjøre hver dag.